onsdag 6 juli 2011

Borensberg TOR



Istället för att dra runt Roxen blev det sen sväng till trevliga Borensberg, tur och retur.

Borensberg är en liten pärla vid sjön Boren, här passerar även Göta Kanal och Motala Ström. Borensberg är kanske mest känt för urmakarskolan, Göta hotell (där grekfesten hålls i filmen Göta Kanal) och Mtb-vättern som tyvärr var tvunga att lägga ner efter tjafs med försvarsmakten och andra markägare. Strax utanför ligger Borensberg ligger även P4 kvarn, där man håller på att bygga Sveriges största S.I.B-område.


Ca 7,5 mil tur och retur från Linköping. Delar av den väg jag tog är samma som Östgötaloppet. Det innebär att det då och då kommer markeringar på marken då det är dags för spurt.


Eftersom sträckan bara var 7,5 mil så tänkte jag lägga in lite skyltspurter alt öka tills jag kom upp till 40 km/h (innan skylt/markering).


De första ca 6 km är mest transport genom Linköping för att komma ut på rätt sida om stan.


Därefter är det ca 1 mil uppvärmingsträcka innan första backen kommer. Här kan man ha riktigt otur om det vill sig illa.. Ligger vinden från rätt håll är det inga problem att hålla 40 km/h, ligger vinden från fel håll är det bara att vända och åka hem. Riktigt så illa är det kanske inte...but still..






Uppvärming



Därefter kommer det en massa backar, en del jobbigare än andra, i den jobbigaste drog jag på och spurtade uppför.


Väl i Borensberg var det dags att fylla på med lite energi innan hemfärden. Eftersom jag är sjukligt trött på gels, powerbars och sportdryck så gjorde jag i helgen en laddning med så kallade Runekakor. Blev riktigt bra och goda, samtidigt som de gör sitt jobb med att fylla på energidepåerna och inte innehåller en massa koncentrat. Har redan funderat ut hur jag de ska bli ännu bättre!



Sportdrycken var även den hemkörd. Druvsocker, lite salt, en skvätt citron. Fungerade alldeles utmärkt.


På vägen hem var det lite mer utför än uppför.


Sammanställning: 7,4 mil, 2h 36 min, vilket ger ett snitt på 28,4 km/h. Utväxlningen låg på 2,7.





Vad har hänt med att hälsa på sina medcyklister? Har folk slutat med det? Under rundan var det 2 av 5 som hälsade. Den ena var en tjej som var ute, den andra var en man i kanske 40-50 års åldern, lite lätt rund sådär. De som inte hälsade var kanske runt 30-40. Är detta en grupp som inte hälsar på sina medcyklister? Det är inte första gången detta inträffar, förra tisdagen åkte jag förbi Ck Hymers är de var ute på tisdags runda. Självklart åker handen upp även en utdragen nick gjordes till gruppen men så vitt jag kunde se var det ingen som hälsade tillbaka. Varför? Är man för tuff för att hälsa? Är det för att jag inte har en tröja med reklam på? Är det för att jag cyklar på en hoj med fastnav?



Upplys mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar